Tijdens je trainingen is het belangrijk om je energie te verdelen. Dit heb ik afgelopen week ook weer gemerkt, voornamelijk afgelopen weekend. Afgelopen weekend ging ik net als het weekend daarvoor mountainbiken in Appelscha. Dit keer had ik echter een andere fiets gehuurd, die behalve lichter ook afgemonteerd was met hogere groep.

Energie verdelen

Tijdens mijn trainingsrit gisteren in Appelscha kwam ik er maar weer eens achter dat het belangrijk is om altijd wat energie achter de hand te houden. Als je te vroeg piekt dan moet je dit later bekopen doordat je niet meer dat beetje extra kan geven wat nodig is tijdens je training. Dit gebeurde gisteren ook, de gehuurde fiets trapte veel lichter, het parcours lag er fantastisch bij en het zonnetje scheen volop. Alle ingrediënten waren aanwezig voor een fijne tocht. Het is ook lang geleden dat het weer zo lekker was en dat geeft een hoop extra motivatie.In het begin trapte ik een gemiddelde rond de 21 km/h. Mijn hartslag schoot omhoog, die moeilijk omlaag te krijgen was. Dit zorgde ervoor dat ik de staart van mijn tocht ik op mijn tandvlees uitreed. Desondanks was ik erg voldaan mede doordat mijn gemiddeld 2 km/h hoger lag dan de keer daarvoor.

Mountainbiken Appelscha

Trainingsoverzicht week 7

Mijn week begon met de spinningles route d’emmeson van Cyclemasters van 50 minuten. Een pittige intervaltraining met veel variatie, een perfect begin voor een nieuwe trainingsweek. Dinsdag ging ik roeien en crosstrainer in de sportschool. Woensdag deed ik opnieuw een spiningles, ditmaal van 50 minuten. Donderdag ging opnieuw naar de sportschool (roeien) en vrijdag stond er opnieuw een spinningles van 1,5 uur op het programma. En zoals ik aangaf heb ik zondag de week afgesloten met een mountainbiketocht.

  • Functionele oefeningen: 1 uur, 30 minuten (+ 30 minuten)
  • Spinning: 3 uur  (– 20 minuten)
  • Mountainbiken: 2 uur en 35 minuten (- 17 minuten)
  • Crosstrainen: 30 minuten (-)
  • Roeien: 40 minuten (-)

Challenges

De gestelde challenges heb ik niet allemaal gehaald. Ik vond het belangrijk om mijn energie te verdelen afgelopen en heb er daarom bewust voor gekozen om zaterdag niet te gaan racefietsen. Mijn doel is om deze week (week 8) dit wel te gaan doen.

  • Spinning: 3 uren in totaal (gehaald)
  • Mountainbiken: 1 keer (gehaald)
  • Racefietsen: 1 keer (niet gehaald)

Voor week 8 heb ik één challenge gesteld: 7500 Calorieën verbranden. Om je een idee te geven, ik heb afgelopen week in totaal 4519 Calorieën verbrand.

Vragen of suggesties?

Heb je nog vragen, suggesties of nog leuke challenges voor mij? Laat het me weten in reacties.

 

Pin It on Pinterest