Afgelopen weken was ik onbewust ook bezig met mijn hartslag trainen. Vanaf het moment dat ik vorig jaar ben begonnen met mijn trainingen en het vastleggen hiervan merk mijn conditie flink verbeterd. Hiermee kan ik ook steeds meer uit mijn trainingen halen, ook al heb ik deze veel vaker gedaan. Doordat ik de trainingen steeds beter ken, kan ook mijn energie beter verdelen. Daarnaast kan ik qua hartslag ook steeds dieper gaan. Trainen doe ik namelijk standaard met hartslagmeter. Voorheen trainde ik altijd met een losse hartslagmeter, dit doe ik vanaf begin vanaf dit jaar met een sporthorloge.

Hartslag trainen

Als je mijn blogs regelmatig leest, weet je dat ik regelmatig bezig ben op mijn spinningfiets thuis (met cyclemasters). Als ik niet buiten kan trainen of de tijd er niet voor, dan stap ik binnen op mijn fiets. Binnen 5 minuten heb ik me aangekleed, computer opgestart, bidon gevuld en schoenen aan. Als ik buiten ga fietsen, ben ik al snel 15 minuten verder qua voorbereiding. De laatste tijd doe ik steeds vaker XL lessen, dit zijn lessen van 90 minuten (anderhalf uur dus). Doordat ik bepaalde lessen inmiddels wel vijf keer of vaker heb gereden kan ik de resultaten hiervan vergelijken. Zo begon ik met de spinning les Limburg XL met een verbranding van 800 Calorieën wat de laatste keer al rond 1100 Calorieën is. Dit is voornamelijk door mijn hogere hartslag. Ik kan nu ook meer energie geven dan in het begin.

Trainingsoverzicht week 9

Het mooie weer van week 8 zette ook in het begin van week 9 nog even door. Aangezien ik maandag ook nog vrij was, heb ik maandag lekker buiten gefietst. De rest van de week was het helaas minder qua weer, waardoor ik deze trainingen binnen heb gedaan. In totaal heb ik drie keer gespind (waaronder een spinningmarathon van team Switte4Energy in Harlingen) en ben ik twee keer naar de sportschool geweest. Een productieve week dus!

  • Functionele oefeningen: 1 uur (– 30 minuten)
  • Spinning: 4 uren (+ 10 minuten)
  • Racefietsen: 2,5 uur (– 5 minuten)
  • Krachttraining: 1,5 uur (+ 1,5 uur)

Challenges

Voor deze week had ik op de planning staan om 10 uur te gaan trainen, dit is niet gelukt. Mede doordat ik dinsdag niet naar mijn werk ben gefietst. Het was rond het vriespunt, wat mij gewoonweg te koud was. In plaats van de geschatte 6 uren racefietsen heb ik er 2,5 uur gefietst. Wel heb ik 4 uren gespind en ben ik tegen de verwachting in twee keer naar de sportschool geweest! Voor week 10 heb ik een aantal nieuwe challenges!

  • 5 uren spinning (maandag 1 uur, woensdag 1,5 uur, vrijdag 1,5 uur, zondag 1,5 uur)
  • 2 keer naar de sportschool (minimaal 40 minuten roeien plus full body krachttraining)

Mijn uitgangspunt blijft dus ook voor week 9 om minimaal 6 uren op mijn (spinning)fiets te trainen.

Pin It on Pinterest