Sporten tijdens de feestdagen, misschien niet iets wat gelijk bij je opkomt als je aan kerst en oud en nieuw denkt. Ik ga mij hier wel op focussen. Veel sportscholen zijn gesloten met deze dagen of hebben aangepast openingstijden. Met al het lekkere eten en op bezoek bij familie en/of vrienden heb je hier misschien geen zin in. Voor mij draaien de kerstdagen om familie, traditie en lekker eten. Ook zorg voor behoud van conditie, mijn trainingen gaan ook deze dagen gewoon door.

Sporten tijdens de feestdagen

Hoe doe je dat dan tijdens de feestdagen en waarom? Naast de bezoeken die ik aan mijn familie en schoonfamilie breng, moet ik de hele week werken, behalve eerste kerstdag. Hierdoor zal ik mijn trainingen in de ochtend doen voor ik richting werk ga of onderweg ben van familie naar familie. In het begin van de week ga ik mij focussen op cardio trainingen en functionele oefeningen. Ik heb dan geen tijd om naar de sportschool te gaan. Ook al gelimiteerde tijd, er is altijd tijd om even hard te lopen of een aantal basis oefeningen te doen.

Je kan je trainingen ook overslaan en jezelf wat rust gunnen, hier kies ik zelf niet voor. Ik vind het fijn om mijn ritme te behouden van sporten en om mijn basisconditie te behouden. Dit vergt wel enige discipline en planning, maar het is te doen. Zolang je maar wil. Behalve behoud van conditie voel ik mij fitter en minder opgeblazen.

Cardio trainingen

Cardio trainingen die ik thuis kan doen zijn (race)fietsen, hardlopen en training op mijn spinningbike. Als ik niet thuis ben dan valt het trainen op spinningbike en racefietsen weg, maar hardlopen kan ik overal doen. Daarom neem ik mijn hardloopschoenen ook mee als ik niet thuis overnacht. Als ik in voor mij een onbekende omgeving train, maak ik gebruik van google maps om mijn training te plannen. Om voortgang bij te houden maak ik gebruik van Strava (ga naar mijn Strava profiel). Strava is een app waarbij ik mijn voortgang kan bijhouden en ook routes kan maken. Ook heb ik mijn hartslag sensor hier aan gekoppeld, zodat ik optimaal mijn trainingen meet.

Functionele oefeningen

Functionele oefeningen kun je overal doen, zelfs op een kleine hotelkamer. Aangezien ik de eerste helft van de komende week niet in de sportschool kom is dit een goede keuze. Dit zorgt ervoor dat je basis, je core sterk blijft. Behalve cardiotrainingen is het goed om je kracht bij te houden. Hierdoor heb je een betere houding en zorgt het voor minder krachtverlies. Je kan beter pieken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Planks
  • Sit ups
  • Mountainclimbers
  • Air squad
  • Burpees

Train jij ook met feestdagen?

Wat doe jij met de feestdagen? Houd je een paar dagen rust of train je tussen de oliebollen, brunch en gourmetten door? Ik vind het heerlijk om te kunnen trainen met de feestdagen! Het geeft me veel voldoening en energie.

 

0 0 stem
Artikelbeoordeling
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x
()
x

Pin It on Pinterest